Vu sur la Médiathèque numérique, catalogue arteVOD (B.U.A).


Perfectly standard-fare romances, played between TVdrama typical characters with no real personality aside from their main trait. An intrigue, the enamoured wait for one's youth and its blind happiness to return (or if you prefer hormonal "love" vs. practical/habit love), you have already seen and read plenty of times. But it comes here with a mini-gimmick (the past flame and current partner are lookalikes).


The fact the film doesn't end up as average as the project all sounds is a proof of Hamaguchi's skills:
It goes through all the expected events yet manages to surprise by either delaying or rushing them*.
It offers digression while looking desperately linear.
The low style direction leaves unexpectedly place to "big scenes" (the first one being the fantasized first encounter, a more notable one being an earthquake).
The characters ― the overly cute and discret Asako, her teenage unstable first love or her cute & nice perfect fiance ― benefit from decent acting and a probably excellent direction to be as effective in their role as they are despite their lack of elaboration. (Pretty good title performance.)


«Gratefulness is not love.» ― The heroin's ancient friend / her lost youth.

The way it plays with the expectations it fulfills (obviously, the never-forgotten lover had to return and Asako to depart with him) has a downside: it's a film that keeps on not ending in its last half an hour. Every opportunity, it seems to embrace only to reject almost as soon, wich also pushes uselessly the duration.


Final good point: it goes with the expected little moral (from the beginning of the film by presenting the Baku segment as nothing but a teenage dream) but nevertheless leaves the viewer on more demoralizing (grey?) lines.


Score: 6?7/10
Enjoyment: 3/5
Does what it wants quite well, even if it's almost nothing. At least it didn't serve me the kind of ending that I could only despise as a "logical" watcher, unlike Rohmer.


*The "love" confessions and first romantic contacts in this film are so laughable their stupidity is immediately forgiven.

AyanamiRei
7
Écrit par

Cet utilisateur l'a également ajouté à sa liste Les meilleurs films de 2019

Créée

le 4 sept. 2021

Critique lue 53 fois

2 j'aime

Rei Ayanami

Écrit par

Critique lue 53 fois

2

D'autres avis sur Asako I&II

Asako I&II
Velvetman
7

La lumière du souvenir

Alors qu’elle vient tout juste de commencer, l’année 2019 nous offre avec délicatesse, Asako de Ryusuke Hamaguchi. Une œuvre, touchante et fine sur le poids du premier amour et sur la définition même...

le 8 janv. 2019

47 j'aime

2

Asako I&II
Sergent_Pepper
6

Delicate sound of surrender

Parmi les dégrisements culturels et l’invitation au relativisme que la culture propose, le cinéma japonais occupe une place de choix. Par son esthétique épurée, les questions de société ou les...

le 9 janv. 2019

40 j'aime

6

Asako I&II
Plume231
8

Le Miroir aux alouettes !

Au tout début, Ryusuke Hamaguchi semble vouloir partir sur une pure bluette, avec ce fameux coup de foudre au premier regard. Mais c'est un leurre et on comprend tout de suite, dès cette première...

le 17 août 2021

23 j'aime

4

Du même critique

Joker
AyanamiRei
5

Pas une critique!

Vu en salle. "un film d’auteur maquillé sous les traits d’un projet grand public." J'ai vu l'inverse: un réalisateur tentant de singer, dans l'apparence, un "film d'auteur". J'ai eu l'impression...

le 2 janv. 2020

10 j'aime

6

Helen Mirren, une actrice royale
AyanamiRei
5

Pas une critique !

Vu sur ARTE, soirée (et cycle) Helen Mirren. Un rapide survol de la longue carrière de l'actrice britannique s'intéressant notamment à ses débuts, peu connus en France, et dévoilant son...

le 30 août 2023

6 j'aime

13

Icare
AyanamiRei
6

Pas une critique!

Vu en avant-première, ateliers Premiers Plans 2022. The Minotaur legend twisted into a hollow kiddie fate & friendship tale wich the myth serves simply as a backdrop for. While trying to flesh...

le 29 janv. 2022

6 j'aime